۱۳۸۸ بهمن ۲۲, پنجشنبه

پخش پارازیت؛ دویچه ‌وله: رفتار رژیم دیگر قابل تحمل نیست

رادیو آلمان: پخش برنامه‌‌های رادیویی و تلویزیونی فرستنده ‌برون‌مرزی آلمان، دویچه‌وله بار دیگر به دلیل ارسال‌های سیگنا‌لهای مخرب از ایران مختل شده است. اریک بترمن مدیرکل دویچه‌وله از اعتراض کتبی خود به سفارت ایران در آلمان خبر داد.
پخش برنامه‌های تلویزیونی دویچه‌وله از طریق ماهواره هات‌برد ۸ از روز چهارشنبه (۱۰ فوریه / ۲۱ بهمن‌ماه) بار دیگر مختل شده است. بر اساس اطلاعاتی که در اختیار این رسانه بین‌المللی قرار گرفته است، سیگنال‌های مخرب مانند آنچه در ماه دسامبر گذشته رخ داد، احتمالأ بار دیگر از ایران ارسال می‌شوند.
اریک بترمن در اعتراضی کتبی خود به سفارت جمهوری اسلامی در برلین، این اقدام ایران را مغایر با اصل "فراهم آوردن امکان دریافت اطلاعات بین‌المللی" خواند. وی تأکید کرد رفتار حکومت ایران در محدود کردن اصل آزادی بیان و رسانه‌ها «دیگر قابل تحمل» نیست. اریک بترمن خاطر نشان کرد که این محدودیت فقط در مورد شبکه تلویزیون ماهواره‌ای دویچه‌وله نیست، بلکه رسانه‌های رادیویی و اینترنتی دویچه‌وله نیز دچار اختلال شده‌اند.
ماهواره ‌پخش برنامه‌های تلویزیونی دویچه‌وله از روز چهارشنبه به طور هدفمند مورد حمله سیگنا‌لهای مخرب قرار گرفته است. در منطقه اروپا و مناطق همجوار که ایران نیز از جمله آنها محسوب می‌شود، سیگنال‌های ماهواره هات‌برد ۸ در طول شب ‌‌‌پنج‌شنبه به مدت چند ساعت قابل دریافت بودند.
از صبح روز پنج‌شنبه (۱۱ فوریه / ۲۲ بهمن) اما ارسال سیگنا‌لهای مخرب مجددأ آغاز شده است. برنامه تلویزیونی دویچه‌وله در اروپا به زبان آلمانی و انگلیسی و همینطور برنامه‌های کشورهای عرب به زبان عربی و انگلیسی و برنامه‌ رادیویی فارسی دچار اختلال شده‌اند. در این فاصله پخش برنامه ‌تلویزیونی "عربیا" به ماهواره دیگری منتقل شده است.
پیش از این نیز در روزهای ۷ و ۸ ماه دسامبر گذشته، بخشی ازماهواره هات‌برد ۸ که برنامه‌های تلویزیونی دویچه‌وله را پخش می‌کند هدف حمله سیگنال‌های مخرب قرار گرفته بود. مسئولان این ماهواره در "اویتل‌ست" سپس اعلام کردند مرکز فرستنده این سیگنال‌های مخرب را شناسایی کرده‌اند. به گفته‌ی آنها، این سیگنا‌ل‌ها از ایران مخابره شده‌اند.
مدیرکل دویچه‌وله، اریک بترمن همچنین اشاره کرد که ایجاد اختلال در دریافت برنامه‌های رادیویی دویچه‌وله به زبان فارسی در بخش بزرگی از تهران، مدتهاست که ادامه دارد. برنامه‌های رادیوی فارسی دویچه از طریق وب‌سایت فارسی دویچه‌وله هم قابل دریافت است اما این سایت هم بارها مسدود شده است. به گفته اریک ‌بترمن اما مخاطبان این سایت در ایران همواره راهی برای گذر از فیلترینگ می‌کنند و می‌توانند این صفحه را بازکنند.

هیچ نظری موجود نیست: