۱۳۸۸ بهمن ۲۲, پنجشنبه

حمایت اتحادیه اروپا از تظاهرکنندگان مخالف دولت در روز ۲۲ بهمن


اتحادیه اروپا با صدور بیانیه ای نسبت به خشونت به کار رفته علیه تظاهرکنندگان روز ۲۲ بهمن ابراز نگرانی کرده است.
کاترین اشتون مسئول امور خارجی و سیاست امنیتی اتحادیه اروپا در این بیانیه گفته است در سالگرد انقلاب اسلامی که برای بسیاری باید "نماد پیشرفت آزادی ها و حقوق بنیادین" باشد، "مردم از بیان دیدگاه هایشان محروم شده اند."
اتحادیه اروپا نسبت به گزارش هایی که در باره خشونت، ارعاب و دستگیری معترضین و رهبران آنها منتشر شده ابراز نگرانی کرده است.
به گفته کاترین اشتون "صحنه های خشونت بار امروز بخشی از روند چند ماه گذشته است."
پخش با "ریل پلیر" یا "ویندوز میدیا پلیر"
به گفته وی: "سرکوب های خشونت بار کسانی که خواستار حقوق بنیادین و آزادی بیان و اجتماعات هستند به بهای اعتماد مردم و جامعه جهانی به این رژیم تمام شده است."
در ادامه این بیانیه آمده است: "اراده ای که معترضان در خیابان های ایران از خود به نمایش گذاشتند به وضوح حاکی از استقامت و اشتیاق آنها به دمکراسی، حقوق بشر و آزادی های بنیادین است. اتحادیه اروپا یک بار دیگر بر حمایت خود از آنها صحه می گذارد."
اتحادیه اروپا شیوه برخورد "حکومت با مردم خود" را "غلط" خوانده و افزوده "شعارهای بزرگ" نمی تواند آن را مخفی کند.
"سیل سرکوب و خشونت"
در همین حال دیده بان حقوق بشر نیز روز پنجشنبه با انتشار گزارشی نسبت به "تشدید" آزار و اذیت و نقض حقوق بشر طی هشت ماهی که انتخابات ریاست جمهوری ایران می گذرد ابراز نگرانی کرده است.
بشنوید
گزارش برنامه جام جهان نما در مورد راهپیمایی های 22 بهمن
در این گزارش ۱۹ صفحه ای تحت عنوان "جمهوری اسلامی در ۳۱ سالگی: آزارهای پس از انتخابات نشانگر بحران حقوق بشر است"، به موارد متعددی از ارعاب، دستگیری، شکنجه و تجاوز جنسی به معترضان اشاره شده است.
این گزارش از حکومت ایران خواسته است "همه افرادی که همچنان به دلیل بیان مسالمت آمیز دگراندیشی خود محبوس هستند را فورا آزاد کند و کسانی را که مسئول نقض حقوق بشر بوده اند پاسخگو بداند."
ویدیوهای یوتیوب (برای دیدن ویدیوهای بیشتر از یوتیوب به لینک های کنار صفحه مراجعه کنید)
کتک خوردن یک جوان در خیابان
شعار 'زندانی سیاسی آزاد باید گردد' توسط معترضان (۲۲ بهمن)
معترضان در اصفهان علیه 'دیکتاتوری' شعار می دهند
شعار معترضان برای آزادی 'زندانیان سیاسی' (۲۲ بهمن)
گزارش دیده بان حقوق بشر به نقل از "یکی از بازداشت شدگان سابق کهریزک" آورده که وی پس از ضرب و شتم و فحاشی، مورد تجاوز جنسی قرار گرفت و در نتيجه آن خون بالا آورد و از حال رفت.
بر اساس این گزارش "فجیع ترین آزارها علیه معترضین معمولی در اماکن نیروی انتظامی و بازداشتگاه ها صورت گرفت."
جو استورک معاون بخش خاورمیانه و شمال آفریقای دیده بان حقوق بشر در بیانیه این سازمان گفته است: "کمپین حکومتی ارعاب کمکی به خاموش کردن منتقدین نکرده است. زمان آن فرا رسیده که به این تاکتیک های ظالمانه خاتمه داده شود و حق بیان شهروندان دگراندیش تضمین شود."

bbc

هیچ نظری موجود نیست: