۱۳۸۸ فروردین ۷, جمعه

شکستگی سد در اندونزی دهها نفر را کشته است


به گزارش آژانس خبری تفتان به نقل از بی بی سی شکستگی یک سد در اندونزی باعث آب گرفتگی در یک منطقه وسیع شده و جان دهها نفر را گرفته است.
روز جمعه، 27 مارس (7 فروردین)، مقامات محلی در منطقه سیرندیو، استان تانگرانگ، واقع در جنوب غرب جاکارتا، پایتخت اندونزی، گزارش کردند که سد واقع در نزدیکی این منطقه شکسته و جاری شدن سیل باعث آب گرفتگی صدها خانه و غرق شدن دست کم پنجاه نفر شده است.
تانگرانگ از مناطق عمده گردشگری در اندونزی محسوب می شود و احتمالا تعدادی از قربانیان این حادثه از بازدیدکنندگان از این محل بوده اند.
گفته می شود که ویرانی و تلفات به خصوص در محله های فقیر نشین و پر جمعیت حومه شهر، که ساختمان های مسکونی آنها به شکلی مناسب بنا نشده، بیش از سایر محله ها بوده است.
به گفته منابع محلی، ارتفاع آب در بخش هایی از منطقه به بیش از چهار متر می رسد و این نگرانی وجود دارد که آمار تلفات این حادثه بیش از آن باشد که تا کنون اعلام شده است.
هنوز دلیل شکستن سد مشخص نشده اما یک از مقامات محلی گفته است که چندین ساعت بارندگی سنگین باعث شد تا سطح آب دریاچه پشت سد به سرعت افزایش یابد و احتمالا باعث شکستگی دیواره سد شود.
مشکلات امدادرسانی
سازمان های امدادرسانی در اندونزی گروه های نجات را به منطقه اعزام داشته اند اما با وجود کاهش تدریجی سطح آب، گل و لای باقی مانده از سیلات اقدامات آنان را با مشکلاتی مواجه ساخته است.

امدادرسانان حادثه دیدگان را از منطقه منتقل می کنند
تصاویر تلویزیونی امدادرسانان را نشان می دهد که به دشواری از میان گل و لای عبور می کنند و حادثه دیدگان را با استفاده از قایق و شناورهای دست ساز از محل واقعه به نقاط مرتفع تر انتقال می دهند.
معاون رئیس جمهوری اندونزی به منطقه سفر کرده و قرار است سوسیلو بامبانگ یودهویونو، رئیس جمهوری هم برای نظارت بر عملیات امدادرسانی عازم محل حادثه شود.
کارشناسان گفته اند که این سد چند دهه پیش ساخته شده و حجم آب دریاچه پشت آن معمولا به حدود دو میلیون متر مکعب می رسید و پیش از وقوع حادثه اخیر، نشانه ای از فرسایش یا شکستگی در دیواره سد دیده نشده بود.
هنوز هیچ توضیحی در مورد علت شکستگی دیواره این سد در دست نیست و قرار است پس از فرونشستن آب، کارشناسان به بررسی این واقعه بپردازند.
به گفته خبرنگار بی بی سی در جاکارتا، جاری شدن سیل در این شهر واقعه ای بی سابقه نیست زیرا شبکه فاضلاب شهر قدیمی است و با گسترش ساخت و سازهای شهر، ظرفیت لازم برای مقابله با باران های شدید را ندارد.
د ر سال 2007، جاری شدن سیل در پایتخت اندونزی بیش از پنجاه کشته برجای گذاشت.

هیچ نظری موجود نیست: