۱۳۸۷ اسفند ۲۷, سه‌شنبه

خط ونشان كشى ايران براى مصر


عبدالرحمن الراشد

در همان سبك وسياق هميشگى ايران، اين بار نوبت به مصر رسيده است كه از سوى يك معاون وزير ايرانى برايش خط ونشان كشيده شود. حسين شيخ الاسلام معاون وزير خارجه ى ايران، مصريها را تهديد به آن كرد كه در صورت اجازه ى ورود دادن به افراد سازمان مجاهدين خلق (مخالف رژيم ايران) به خاك مصر، چنين و چنان خواهد شد. پيش از اين ايران، بحرين را يكى از استانهاى خويش بر شمرد و در شدت بخشيدن به شكافها در چهار كشور عربى تلاش كرد.

اگر روابط ايران و مصر در وضعيت خوبى بود، ايران حق داشت كه از پناه دهى مصر به مجاهدين خلق خشمگين شود. ليكن روابط فيما بين دو كشور در بدترين وضعيت خويش است. ايرانى ها جوائز مالى براى ترور حسنى مبارك رئيس جمهور مصر تعيين مى كنند وسالگرد ترور انور السادات رئيس جمهور فقيد مصر را جشن مى گيرند. آنان در پى تهاجمى كه به غزه شد، مصر را مورد حمله قرار دادند. حالا هم براى مصريها خط و نشان مى كشند كه مبادا ميزبانى مجاهدينى را بر عهده گيرند كه سالها در كنار ايران اردوگاه داشتند، ولى نظاميان تهران جرات اقدام عليه آنان را نداشتند.

به رغم همه ى اين اقدامات تحريك آميز از سوى ايران، باز هم اين معاون وزير خارجه ى ايران است كه ابراز عقيده مى كند كه مصر دچار اشتباهات فراوان در روابطش با ايران شده است و مى گويد كه اجازه نخواهيم داد اين مبارزه طلبى ناديده گرفته شود. مصر عملاًً طى حدود سه دهه ى گذشته هيچ اقدامى عليه ايران مرتكب نشده است. تقريباً 30 سال پيش بود كه اجازه داد جنازه ى شاه در مصر دفن شود.

اين ايران است كه عملاً فعاليت هاى داخلى و خارجى خصمانه عليه مصر و محور مصر و نيز كشورهاى خليجى و اردن را هدايت مى كند. اين كشورها عملاً به كيسه هاى تمرينات رزمى تبديل شده اند كه ايران با آنها مشت زنى و لگد پراكنى را تجربه و تمرين مى كند، بدون آنكه ضربه ى متقابلى بخورد.

من تا كنون سخنى جدى از يك مقام مصرى نشنيده ام كه ميزبانى از "مجاهدين خلق" را مطرح كند، ليكن اصل خط ونشان كشى و تحميل كردن رفتارها و موضع گيريها به اين شكل صريح واز طريق اظهارات رسمى از سوى ايرانيان به مرحله ى نگران كننده اى رسيده است. با توجه به اينكه با آمدن باراك اوباما به كاخ سفيد، خط ونشان كشى ها فزونتر شده است، هر بار كه چنين تهديدهايى را مى شنويم به اين گمان مى رسيم كه ايران تعمداً مشكلات را دو چندان مى كند تا شرايط خود را تحميل نمايد و خويشتن را در جايگاه پليس منطقه بنشاند.

اگر به درون ايران بنگريم مى بينيم كه چهره هاى مهمى از سازمان القاعده همچنان در ايران بسر مى برند و ايران نه حاضر به تسليم آنهاست و نه اجازه مى دهد كسى از فعاليت آنها سر درآورد. حال آنكه بعضى از آنان در وقوع انفجارهايى در رياض دست داشته اند. بعضى از افراد تحت تعقيب از سوى عراقى ها در ايران بسر مى برند. تنها وعده اى كه ايران به طرفهاى عراقى وامريكايى در اين رابطه داده اين است كه به چنين افرادى در خاك خود اجازه ى فعاليت خصمانه ندهد.

ليكن در خاك اير ان عوامل انفجار شهر خُبَر همچنان آزادانه مى گردند و ايران حاضر به تسليم آنان نشده است. رفتارهاى ايران چند دهه است كه در محدوده ى تهديد همسايگان، حمايت تروريست ها، كمك به تندروان و پشتيبانى از مخالفان رژيمهاى عربى مى چرخد. با اين حال با خط و نشان كشى معاون وزير خارجه ى ايران در برابر مصر براى اينكه مبادا به مجاهدين خلق در خاك خود پناه دهد، يكبار ديگر بر اين واقعيت صحه گذاشته مى شود كه تا چه اندازه انديشه هاى حكام تهران خطرناك است، آن هم در زمانى كه مصرانه در تلاش اند سلاح هسته اى را همزمان با پيشبرد سياست خصمانه در برابر كشورهاى منطفه را به دست آورند.

*نقل از "الشرق الأوسط" چاپ لندن
ترجمه: بخش فارسى "العربيه. نت"

هیچ نظری موجود نیست: