۱۳۸۷ اسفند ۲۷, سه‌شنبه

توقیف کتابهای رژیم به دلیل فتنه‌ انگیزی در مغرب

ملك محمد ششم پادشاه مغرب

مغرب براى پيشگيرى از نشر تشيع، كتابهاى ايرانى را مصادره مى كند


رباط- فرانس پرس

در پى اعلام نگرانى مغرب از نفوذ افكار تشيع در كشور و اعتراض اين كشور به آن چه كه بى احترامى ايران نسبت به اعتقادات پايه اى مردم مغرب خوانده است، وزارت كشور مغرب با صدور بخشنامه اى به همه ى دواير خود، خواستار آن شد كه از همه ى كتابخانه ها و كتابفروشيها، كتابهاى مربوط به انديشه هاى شيعى گرايانه و ايران و حزب الله لبنان را مصادره كنند.

اين برخورد دولت مغرب در پى تيرگى روابط رباط- تهران و قطع روابط ديپلماتيك فيمابين در روز 6-3-2009 روى داد.

روزنامه ى مغربى "الجريده الاولى" در شماره ى روز دوشنبه 16-3-2009 خود ضمن اعلام اين خبر گفت كه كميته هايى در سطح استانها و شهرستانها براى مبارزه با منابع نفوذ تشيع تشكيل شده است كه كارشان مراقبت و حمله به هر آن چيزى است كه به ايران مرتبط مى شود.

اين روزنامه نوشت كه همه ى كتابخانه ها و كتابفروشيهاى بزرگ بازرسى خواهند شد تا از عدم وجود كتابهايى با انديشه ى شيعه گرايانه در مغرب جلوگيرى به عمل آيد.

پيش از اين الطيب الفاسى الفهرى، وزير خارجه ى مغرب اعلام كرده بود كه رشد فعاليتهاى تشيع با توجه به كم حرمتى ايران به بنيادهاى فكرى مغرب نگران كننده شده است. وى اين كم حرمتى را عامل اصلى قطع روابط دانست.

يادآورى مى شود كه اكثريت قريب به اتفاق مردم مغرب اهل سنت مى باشند و به مذهب مالكى پايبندند. ليكن دولت مغرب، ديپلماتهاى ايرانى را متهم كرده است به اين كه به اعتقادات پايه اى مردم اين كشور بى توجهى كرده و در امور داخلى آنان دخالت مى كنند.

الفهرى اظهار داشت كه نه تنها مغرب بلكه كشورهاى افريقايى جنوب صحرا، چند كشور مسلمان ديگر و حتى كشورهاى اروپايى با فعاليتهاى تبليغى شيعه گرايانه مواجه هستند.

خالد الناصرى سخنگوى دولت مغرب نيز گفت: بعضى از مغربيهاى ساكن بلژيك در معرض اقدامات تبليغى ايرانيها قرار گرفته اند.

ناگفته نماند كه روابط مغرب با ايران با سيطره ى آيت الله خمينى در سال 1979 قطع گرديد ليكن در سال 1991 اين روابط از سر گرفته شد و مبادلات تجارى دو كشور بتدريج به يك ميليارد دلار رسيد. ايران در ازاى صدور نفت به مغرب، از اين كشور فسفات وارد مى كند.

قطع روابط اخير در روز 6 مارس در پى اظهاراتى عليه بحرين در ايران روى داد و برغم ديدارهاى مقامات ايران و بحرين، مشكلات ديگرى از سوى مغرب به عنوان عامل تشديد كننده موجب قطع روابط اعلام شد.

۱ نظر:

ناشناس گفت...

slam azizam