۱۳۸۷ اسفند ۲۵, یکشنبه

شگفتى ايران از قطع روابط توسط مغرب به دليل دفاع از مذهب


العربیة

تهران – خبرگزاريها

منوچهر متكى وزير امور خارجه ايران در روز شنبه 7-3-2009 در واكنش به تصميم پادشاهى مغرب، مبنى بر قطع روابط ديپلماتيك با ايران، آن را تصميمى "غافلگير كننده و سؤال برانگيز" خواند.

پادشاهى مغرب در روز جمعه 6-3-2009 اعلام كرد كه روابط ديپلماتيك خود را با ايران قطع كرده و به فعاليت ديپلماتهاى ايرانى در رباط پايان داده است.

متكى در اولين واكنش يك مقام رسمى ايرانى در برابر قطع روابط از سوى پادشاهى مغرب ضمن "ناگهانى و پرسش آميز" خواندن اين تصميم به خبرنگاران وعده داد كه جمهورى اسلامى ايران در واكنش به بيانيه ى وزارت امور خارجه و همكاريهاى بين المللى پادشاهى مغرب بزودى پاسخى تهيه و منتشر خواهد كرد.

از سوى ديگر خبرگزارى فارس به نقل از يك بيانيه ى وزارت امور خارجه ايران نوشت كه ادعاهاى مغرب مبنى بر دخالت ايران در امور داخلى آن كشور، بى اساس است و به شدت رد مى شود.

يادآور مى شود اظهاراتى از سوى على اكبر ناطق نورى مشاور ارشد سيد على خامنه اى رهبر جمهورى اسلامى ايران، عضو برجسته ى مجلس تشخيص مصلحت نظام و رئيس پيشين پارلمان ايران مبنى بر "استان چهاردهم بودن بحرين" در تاريخ 20-2-2009 در مشهد و صحبت هايى مشابه در رسانه ها و از زبان نماينده ى ايلام در مجلس شوراى اسلامى (پارلمان)، خشم بحرين و متحدانش را برانگيخت. ليكن اين ماجرا با دلجويى وزير كشور ايران از مقامات بحرينى وحضور وزير خارجه ى بحرين در تهران ظاهراً فروكش كرد.

در واكنش به نقطه نظرات مطرح شده در ايران در مورد بحرين، سران مصر و اردن در منامه حضور يافتند و از بحرين در مقابل ادعاهاى مذكور اعلام حمايت نمودند. اين در حالى بود كه ايران رسماً اعلام كرد سيادت ملى پادشاهى بحرين را محترم مى شمارد و تلاش كرد قرارداد صدور گاز به بحرين را به نتيجه برساند.

در راستاى حمايت از بحرين، ملك محمد ششم پادشاه مغرب وزير خارجه ى خود را با پيام ويژه به نزد ملك حمد بن عيسى آل خليفه پادشاه بحرين فرستاد. اين اقدام از سوى ايران با فراخوانى كاردار مغرب در تهران به وزارت خارجه مورد اعتراض واقع شد.
پادشاهى مغرب در تاريخ 25-2-2009 كاردار سفارت خود در تهران را از به منظور مشورت و به مدت يك هفته به رباط فراخواند و با اين كار اعتراض خود را نسبت به "عبارات نامناسب بكار رفته توسط ايران" در برخورد با حمايت كشورهاى مختلف از بحرين، بويژه كشورهاى عضو اتحاديه عرب وبالاخص خود مغرب ابراز داشت.

الطيب الفاسى الفهرى وزير خارجه ى مغرب در همان روز 25 فوريه، وحيد احمدى سفير ايران در رباط را فراخواند ومراتب اعتراض كشورش نسبت به نحوه ى برخورد تهران با پيامدهاى ماجراى بحرين را به وى ابلاغ كرد و از او خواست توضيحات لازم را از دولت متبوعش بخواهد.

ليكن پس از گذشت 9 روز از توضيح خواهى به گفته ى مقامات مغربى توضيح لازم به رباط داده نشد، لذا در روز جمعه 6-3-2009 وزارت خارجه مغرب بيانيه ى قطع روابط را صادر كرد.

بيانيه ى وزارت خارجه ى مغرب حاكى است: "توضيحاتى از مسئولين ايرانى خواسته شد تا روشن گردد چرا تهران به خود اجازه مى دهد يكه تازانه و غير دوستانه عبارتهاى ناپسندى را در مورد پادشاهى مغرب بكار برد، حال آنكه مغرب مثل بسيارى از كشورها با خدشه دار كردن سيادت ملى بحرين مخالفت كرده و از تماميت ارضى آن دفاع نموده است".

بيانيه ى مذكور شيوه ى برخورد تهران با پادشاهى مغرب را "خاص" و "فرقه گرايانه" توصيف كرده، فعاليت ديپلماتهاى ايرانى را "دخالت در امور داخلى و منافى اصول و اخلاقيات كار ديپلماتيك" تلقى نموده و افزوده است: "فعاليت هيئت ديپلماتيك ايران در رباط، آسيب رسانى به ساختارهاى اعتقادى بنيادين مغربى ها، خدشه كردن هويت ديرينه ى اين ملت و يكپارچگى اعتقادى آنان را كه همه سنى و پيرو مذهب مالكى هستند، دنبال مى كند".

بنا به گفته ى يك ديپلمات مغربى: "كاردار سفارت مغرب تنها ديپلماتى بود كه در تهران در رابطه با ماجراى بحرين به وزارت خارجه ى ايران فرا خوانده شد، حال آنكه پادشاهى مغرب به وظيفه ى خود در اجراى منشور سازمان ملل عمل كرده است."

هیچ نظری موجود نیست: