۱۳۸۸ فروردین ۲۴, دوشنبه

'غیرنظامیان' افغان در عملیات نیروهای خارجی کشته شدند


به گزارش آژانس خبری تفتان به نقل از بی بی سی گزارشها از شرق افغانستان حاکیست که در اثر حملات هوایی نیروهای آمریکایی، شش نفر کشته و پانزده تن دیگر زخمی شده اند.

مقامات محلی می گویند قربانیان این حملات هوایی، همه غیرنظامیان افغان هستند.

این حملات در ولسوالی واته پور ولایت کنر صورت گرفته و شاهدان عینی می گویند در نتیجه آن، حداقل سه خانه متعلق به مردم محل ویران شده است.

نیروهای آمریکایی مستقر در افغانستان تا حالا در مورد این حملات و ادعای کشته شدن غیرنظامیان در آن ابراز نظری نکرده اند.

این گزارش در حالی منتشر می شود که حملات اخیر نیروهای آمریکایی در ولایت خوست، در شرق افغانستان که منجر به کشته شدن شماری غیرنظامی شد، اعتراضهای گسترده ای را به همراه داشته است.

در این حملات در ولسوالی گربز ولایت خوست، پنج عضو یک خانواده، از جمله دو زن، دو مرد و یک کودک نوزاد کشته شدند.

در تازه ترین اعتراض ها، نمایندگان ولایت خوست در مجلس نمایندگان افغانستان گفته اند که در اعتراض به این حمله، نشست های پارلمان را تحریم می کنند.

این نماینده ها که می گویند برخی از نماینده های ولایت پکتیا نیز با آنان همراه اند، خواستار مجازات عاملان این حملات شده اند.

تلفات غیرنظامیان در افغانستان از موضوعات به شدت جنجال برانگیز است و پیش از این در حملات شورشیان و نیروهای بین المللی مستقر در افغانستان صدها غیرنظامی کشته شده اند.

سازمانهای مدافع حقوق بشر و مقامهای دولت افغانستان بارها نیروهای ائتلاف و گروههای شورشی را به دلیل کشتن غیرنظامیان در حملات آنها مورد انتقاد قرار داده اند.

اگر چه نیروهای ائتلاف گفته اند می کوشند برای جلوگیری از تلفات غیرنظامی، در حملات خود دقت لازم را به کار می گیرند، اما هر از گاهی گزارش کشته شدن غیرنظامیان در عملیات ائتلاف خشم مقامهای دولت افغانستان را برانگیخته است.

هیچ نظری موجود نیست: