۱۳۸۸ فروردین ۲۸, جمعه

وعده پنج میلیارد دلاری برای ایجاد ثبات در پاکستان


به گزارش آژانس خبری تفتان به نقل از رادیو فردا شرکت‌کنندگان در کنفرانس بین‌المللی پاکستان روز جمعه وعده دادند تا برای ثبات بخشیدن به وضعیت شکننده پاکستان بیش از پنج میلیارد دلار به اسلام‌آباد کمک کنند.

در کنفرانس یک روزه پاکستان که به ابتکار آمریکا و ژاپن در توکیو برگزار شده است، نزدیک به ۴۰ کشور و سازمان بین‌المللی شرکت کرده‌اند.

در این کنفرانس ایالات متحده و ژاپن هر یک وعده دادند که یک میلیارد دلار به پاکستان کمک کنند. عربستان سعودی نیز در این کنفرانس اعلام کرد ۷۰۰ میلیون دلار برای کمک به اسلام‌آباد اختصاص خواهد داد. اتحادیه اروپا نیز وعده داده است که ۶۴۰ میلیون به پاکستان کمک کند.

بنا براعلام وزارت خاجه پاکستان مجموع کمک‌های وعده داده شده در این کنفرانس به پنج میلیارد و ۲۸۰ میلیون دلار رسیده است.

کمک‌دهندگان به اسلام‌آباد گفته‌اند که کمک‌های آنها به طرح‌های زیربنایی و ساماندهی به وضع اقتصادی اختصاص خواهد یافت.

کمک‌دهندگان به پاکستان همچنین تأکید کرده‌اند که مبارزه با پدیده رو به رشد «تروریسم» در این کشور از طریق ایجاد ثبات در این کشور میسر خواهد شد.

هر دو کشور ایالات متحده و ژاپن اعلام‌کرده‌اند کمک وعده داده شده خود را در طول دو سال آینده در اختیار پاکستان قرار خواهند داد.

عربستان سعودی نیز در گفته است که کمک خود را در طول دو سال آینده به پاکستان می‌دهد درحالی که اتحادیه اروپا مبلغ وعده داده شده را در عرض چهار سال در اختیار پاکستان می‌گذارد.

هیروفومی ناکاسون، وزیر خارجه ژاپن، در این کنفرانس ضمن اشاره به بحران اقتصادی جهانی که کشورها هم‌اکنون با آن دست و پنجه نرم می‌کند، بر لزوم مبارزه با تروریسم در این شرایط تاکید کرد.

وزیر خارجه ژاپن گفت پاکستان نقش مهمی در مبارزه جهانی با تروریسم دارد و ثبات این کشور برای منطقه و به ويژه برای افغانستان دارای اهمیت حیاتی است.

آصف علی زرداری، رئیس‌جمهوری پاکستان، نیز با ابراز خرسندی از دستاوردهای این کنفرانس ابراز امیدواری کرد که با این پشتیبانی جهانی، پاکستان بتواند بر «تروریسم» پیروز شود.


در ماه‌های اخیر اوج‌گیری دوباره طالبان در پاکستان و به ویژه در شمال غرب این کشور زنگ خطر را برای کشورهای منطقه و قدرت‌های جهانی به صدا درآورده است.

ماه گذشته میلادی باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، برنامه خود برای مبارزه با طالبان و شبه‌نظامیان القاعده در افغانستان و پاکستان را اعلام کرد و از کنگره این کشور خواست که سالانه یک میلیارد و پانصد میلیون دلار، برای یک دوره پنج ساله، به این هدف اختصاص دهد.

باراک اوباما گفت که از این بودجه برای ساخت مدرسه، راه‌ها و بیمارستان در پاکستان استفاده خواهد شد چرا که به گفته وی امنیت پاکستان و آمریکا به هم گره خورده است.

هیچ نظری موجود نیست: