۱۳۸۸ فروردین ۲۹, شنبه

هوگو چاوز به اوباما هم دست داد


چاوز برخورد بسیار گرمی که به آب و هوای آمریکای لاتین شباهت زیادی نیز دارد با باراک اوباما داشت و با او مصافحه کرد

رسانه های دنیا امروز پوشش وسیعی از دیدار هوگو چاوز و باراک اوباما روسای جمهوری ونزوئلا و آمریکا ارائه دادند که گویا ترین آن تصویر هوگوچاوز خندان در حال دست دادن به باراک اوبامای متبسم بود.

برخی از رسانه ها که از این دیدار و مصافحه دو رئیس جمهوری قاره آمریکا ذوق زده شده بودند از ان به عنوان مصافحه ای تاریخی یاد کردند چرا که این دو کشور سال ها است از دشمنان یکدیگر محسوب می شوند و تصور دست دادن دو رئیس جمهور آن تا همین دیروز امری غیر ممکن به نظر می رسید. با این همه هوگو چاوز ونزوئلایی علی رغم همه لفاظی هایی که علیه آمریکا و حتی رئیس جمهور جدید آن داشت سرانجام دیروز برخورد بسیار گرمی که به آب و هوای آمریکای لاتین شباهت زیادی نیز دارد با باراک اوباما داشت.

دیدار و مصافحه روسای جمهوری آمریکا و ونزوئلا پیش از آغاز اجلاس سران کشورهای آمریکایی در ترینیدا و توباگو، در اقدامی غیر منتظره و با گرمی خیلی مشهشودی انجام شد. باراک اوباما و هوگو چاوز در حین دست دادن به یکدیگر در حالی که به شدت می خندیند و هر دو هیجان زده به نظر می رسیدند، با یکدیگر احوالپرسی کردند.

با این همه یک مقام ریاست جمهوری ونزوئلا در این خصوص به رسانه ها گفت: این احوالپرسی چند لحظه بیشتر طول نکشید. آنان همدیگر را دیدند و پیش از افتتاحیه رسمی، با هم احوالپرسی کردند. وی افزود: چاوز به زبان اسپانیایی به اوباما سلام کرد و رئیس جمهوری آمریکا به زبان انگلیسی پاسخ وی را داد.

می خواهم دوست تو باشم
از سوی دیگر رسانه ها نوشته اند که چاوز در این احوالپرسی به اوباما گفته است می خواهد با او دوست باشد. چاوز به اوباما گفته که من هشت سال پیش با همین دستها با جرج بوش رئیس جمهوری سابق آمریکا دست دادم. اکنون می‌خواهم دوست تو باشم.

فاکس نیوز آمریکا نیز که به جمهوری خواهان نزدیک است و در خلال تبلیغات انتخاباتی اوبا از مخالفان او محسوب می شد دیشب در گزارشی گفت: هیچ برنامه ای برای دیدار هوگو چاوز و باراک اوباما وجود ندارد اما کاخ سفید تصریح کرد که اگر هوگو چاوز بخواهد به صورت غیررسمی با اوباما گفتگو داشته باشد اوباما این درخواست را رد نخواهد کرد. اما در همین لحظه که این گزارش در حال پخش بود مجری برنامه گفت : دولت ونزوئلا دقایقی پیش عکس دیدار هوگو چاوز ؛رئیس جمهور ونزوئلا؛ و باراک اوباما ؛رئیس جمهور امریکا؛را منتشر کرد . مجری فاکس نیوز گفت..براساس گزارش ها این دو با یکدیگر دست دادند .
خبرنگار گفت..درست است دولت ونزوئلا می گوید که این دو دست دادند .اما کاخ سفیداین مسئله را هنوز تائید نکرده است .
وی افزود..
دست دادن چاوزی که گویا چندان هم در مواضع خود سرسخت نیست و منافع را بیش از ایددولوژی ترجیح می دهد در زمانی اتفاق می افتد که یک تغییر فوق العاده در سیاست امریکا در قبال کوبا نیز درحال وقوع است.رائول کاسترو رئیس جمهور کوبا برای گفتگو با امریکا در همه زمینه ها اعلام امادگی کرده و اوباما نیز به آنها چراغ سبز نشان داده است. وی اذعان کرده است که کوبا ممکن است اشتباه کرده باشد.این صحبتهای وی در پاسخ به اقدام رئیس جمهور اوباما در برداشتن محدودیتهای سفر به کوبا مطرح شده است .

هیچ نظری موجود نیست: