۱۳۸۸ فروردین ۲۳, یکشنبه

تظاهراتها در پی شهادت سه تن از رهبران بلوچستان شرقی


به گزارش آژانس خبری تفتان پس از کشف اجساد سه تن از رهبران سیاسی بلوچستان شرقی در شهر تربت، واقع در بلوچستان پاکستان، شهرهای مختلف پاکستان شاهد صحنه شورش ها و تظاهرات و خشونتهای زیادی بود.
پس از کشف اجساد شهدا در استان بلوچستان پاکستان، گروه های سیاسی بلوچ برای اعتراض به کشته شدن سه رهبر ناسیونالیست، خواهان برپایی یک اعتصاب عمومی شده اند و تا امروز این اعتصابها همراه با خشونت ادامه داشت.

غلام محمد بلوچ و شیر محمد بلوچ لاله منیر از رهبران ملی بلوچستان بودند که تلاشهای سیاسی زیادی برای رسیدن ملت بلوچ به آزادی تلاشهای زیادی کرده بودند.
غلام محمد بلوچ و سازمان تحت رهبری وی همچنین تلاشهای زیادی برای عدم استرداد بلوچهای زندانی در زندان کویته به ایران کرده بود وی با اینکه به خوانین و سردارها نسبتی نداشت محبوبیتی بی نظیر در مردم خصوصا در نسل جوان داشت و تظاهراتهای اخیر نشانه محبوبیت زیاد وی در بین مردم است.
شهادت وی توسط هر گروه و سازمانی انجام گرفته باشد پاکستان را دچار بحرانی جدید کرده است و طبق گزارشها رژیم ایران و پاکستان طی ماههای گذشته مذاکراتی جهت مقابله با شورش بلوچستان داشته اند و طبق این گزارشها رژیم ایران به پاکستان پیشنهاد برخورد خشنونت آمیز با مبارزات در بلوچستان داده است و حتی مذاکرات برای عملیات مشترک علیه مبارزات در غرب و شرق بلوچستان بین دو دولت انجام گرفته است.
و از آنجائی که تا حدودی فعالیت سیاسی در بلوچستان شرقی ممکن است ایران پیشنهاد سرکوب هر گونه فعالیت سیاسی به رژیم پاکستان داده است زیرا فعالیتهای سیاسی در بلوچستان شرقی تاثیرات خود را در بلوچستان غربی به جا می گذارد و مردم و جوانان را در بلوچستان غربی برای مبارزه تحریک می کند و این خطر موجب نگرانیهائی برای ایران شده است.
رژیم ایران در سال گذشته با داخل شدن به عمق سی کیلومتری خاک پاکستان یکی دیگر از رهبران محلی بلوچ به نام ملا سلیم را به شهادت رساند و جنازه وی را با خود بردند که پس از اعتراضات مردمی جنازه را برگرداندند و اتهام وارده به ملا سلیم زامرانی همکاری با جنبش جندالله اعلام شد.
و رژیم ایران فعالان سیاسی بلوچستان شرقی را حامیان مبارزه در بلوچستان غربی می داند و ممکن است شهادت شهید غلام محمد بلوچ با همکاری دو دولت صورت گرفته باشد که قطعا نمی تواند مانع مبارزات شود.

هیچ نظری موجود نیست: