۱۳۸۸ فروردین ۲۸, جمعه

هراس از گسترش نفوذ طالبان وبروز نسل جديد مخالف غرب، در پاكستان


به گزارش آژانس خبری تفتان به نقل از العربیة وضعيت ناآرام ومتشنج در كشور پاكستان، خطر بزرگى برای كشورهاى ديگر تلقى شده است، سه روزنامه ی پرتیراژ بريتاينا كشف يك هسته ى تروريستى پاكستانى تبار در این کشور را تحت پوشش کامل قرار دادند وآن را دال بر وخامت اوضاع وافزایش خطر ارزیابی کردند .

روزنامه هاى مذكور با پرداختن به حادثه ى كشف این هسته ى تروريستى پاكستانى و اشاره به گسترش نفوذ طالبان در پاكستان ، نسبت به احتمال كنترل بر اسلام آباد توسط طالبان، هشدار دادند . تحقق اين سناريو می تواند موازنه ی قدرت در منطقه را دگرگون سازد.

روز نامه "الحيات" چاب لندن روز دوشنبه 13 آوريل جارى، با انتشار مقاله اى تحت عنوان "پاكستان درحال سقوط" به قلم یک حقوقدان به نام آقاى محمود المبارك، به ريشه هاى اصلى بن بست کنونی پاكستان اشاره كرده است و می گوید "يكى از پيامدهاى كمك هاى مالى آمريكا به دولت پرويز مشرف، رئيس جمهور سابق پاكستان، صدور تروريسم به خارج از اين كشور مى باشد". مشرف، كه در پى یک كودتاى نظامى قدرت را دست گرفت، با توسل به شيوه هاى غير قانونى در قدرت باقى ماند و بدون در نظر گرفتن نقش دين ومذهب در جامعه ی پاكستان، مرتكب برخى اشتباهات شد. وظهور نسلی که مخالف غرب در پاكستان است ناشى از سياستهاى نادرست ومنفى مشرف بود که به "مبارزه با تروريسم" اعمال مى باشد.

اظهارات اخير بيت الله محسود رهبر طالبان پاكستان كه علی رغم تکذیب مقامات امنیتی امریکایی ، مسؤليت حمله به يك مركز پذیرش مهاجرین را در نيويورك بر عهد گرفت، ونیز اعلام كشف يك هسته ى ترويستى در بریتانیا توسط مقامات اين كشور كه اكثريت افراد آن را پاكستانى تبارها تشکیل می دادند ، مى تواند دال بر خطر ناشی از حضور پاكستانى ها در خارج از كشورشان باشد.

در همين حال روزنامه ی بريتانيايى "ديلى تلگراف" نوشت، چندان مبالغه آمیز نيست اگر گفته شود كه پاكستان در حال حاضر بزرگترين خطر برای امنيت كشورهاى غربى به شمار مى آيد. ولى آنچه كه مطبوعات غرب از طرح آن خوددارى مى كنند اين است كه چرا پاكستان به عنوان يك كشور فقير كه با بحران اقتصادى مواجه است، به يك منبع خطر عليه غرب تبدیل شده است ويا به عبارت ديگر، چرا اولويت بحران اقتصادى داخلى پاکستان جای خود را به "صدور ترويسم به خارج" داده است ؟!

حقيقت امر اين است كه ريشه هاى اين بن بست در پاكستان را باید در پس لرزه های حوادث 11 سپتامبر، مداخله ی غير قانونى امريكا در امور داخلى اين كشور، با زیر پا گذاشتن قوانين سازمان ملل متحد، و حمايت دولت جورج بوش از ژنرال مشرف، جستجو کرد .

ژنرال مشرف با صدور فرمان بستن مدارس دينى در پاكستان، شکاف عمیقی در روابط میان ملت ودولت در این کشور ایجاد کرد ، كه اين اقدام ، رويارويى با اسلامگراها از جمله در حادثه ى خونبار "لال مسجد" در اسلام آباد را در پى داشت، وسپس به رويارويى با قضات دادگاه عالى اين كشور برخواست ، وی همچنین به امریکا اجازه داد از حریم هوایی وزمینی کشورش برای حمله به افغانستان استفاده کند ، و نتوانست در قبال حملات موشكى آمريكا به مناطق قبيله نشين پاكستان واکنشی نشان دهد، اين امر نيز موجب كاهش محبوبيت او در ميان مردم شد و وی را در عزلت قرار داد .

به همين علت پيامد هاى منفى اين سياست هاى ناموفق مشرف، تنها با تغيير رئيس جمهور خاتمه نمى يابد. وماجراى كنونى پاكستان نتيجه طبيعى سياست هاى دولت پیشین این کشور است كه از حمايت غرب وآمريكا برخوردار بود، به همين علت همه ی مردم پاکستان تيرهاى خود را به سوى غرب نشانه رفته اند .

به گزارش روزنامه دیلی تلگراف، در نتیجه ی نفوذ جنبش طالبان پاكستان در ميان مردم مناطقی که 60 كيلومتر از اسلام آباد فاصله دارند ، دامنه ی تهديدات گسترش يافت ، این روزنامه مى افزايد، بر اساس اظهارات سران اين سازمان، که همپيمان القاعده هستند، به اقدامات خود تا بسط کنترل خود بر اسلام آباد ادامه خواهند داد .

تحليل گران معتقدند، در صورت سقوط اسلام آباد ويا گسترش ناامنى در ديگر نقاط پاكستان، موازنه قدرت در منطقه برهم خواهد خورد، وغرب از دو لحاظ در هراس مى باشد:

اول اينكه سرنوشت سلاح اتمى اين كشور با خطر مواجه خواهد شد، دوم اينكه نيروهاى ناتو به رهبرى آمريكا در افغانستان با تغيير اوضاع امنيتى وسياسى پاكستان با مشكلاتی جدی روبر خواهند شد. زیرا سرنوشت افغانستان مرتبط به اوضاع در پاكستان است.

درپاین می توان نتیجه گیری کرد که سياست هاى احمقانه ی بوش باعث همه اين دگرگونى ها در منطقه وجهان شده است، وحكومت زردارى به هيچوجه قادر به بهبودى اوضاع امنيتى وسياسى اين كشور نیست .

هیچ نظری موجود نیست: