۱۳۸۸ فروردین ۱۰, دوشنبه

وبلاگ نويسي، اينترنت و حکومت در سال 1387


اميد ميرصيافي يکي از قربانيان وب لاگ نويسي در سال گذشته.
در سال 1387 جاپاي حکومت ايران در اينترنت محکم تر از پيش شد و جامعه وبلاگ نويسان ايراني در تلاش براي برخورداري از آزادي بيان دو قرباني داد.
اميد رضا ميرصيافي، وبلاگ نويس 'روزنگار' در سوم ارديبهشت 87 بازداشت و 41 روز در بازداشت موقت به سر برد. او در 12 آبان از سوي شعبه 15 دادگاه انقلاب تهران به اتهام آنچه فعاليت تبليغي عليه نظام خوانده شد، به شش ماه زندان و به اتهام 'توهين به آيت الله خميني و آيت الله خامنه اي' به دو سال حبس محکوم شد.
آقاي ميرصيافي در نوزدهم بهمن به زندان اوين افتاد، اما بنا به گزارشها، در بيست و هشتم اسفند به دليل آنچه بيماري خوانده شده، جان سپرد. سازمان گزارشگران بدون مرز مرگ اين وبلاگ نويس را مشکوک خوانده و حتي آن را قتل دانسته است. مقامات ايراني تاکنون واکنشي نشان نداده اند.
همچنين مجتبي لطفي، وب نگار روحاني و از اعضاي دفتر آيت الله منتظري که در سال 83 نيز مدتي بازداشت شده بود، در هفدهم مهر ماه با حکم دادگاه ويژه روحانيت در قم بازداشت شد .
او در آذر ماه به اتهام نشر افکار آيت الله منتظري و 'فعاليت تبليغي عليه نظام و نشر اخبار' به چهار سال زندان و پنج سال تبعيد محکوم شد. آقاي لطفي هم اکنون در حال سپري کردن دوران محکوميت خود در زندان است.
اسماعيل جعفري، وبلاگ نويس و روزنامه نگار هم در نوزدهم فروردين در بوشهر بازداشت و بيست روز بعد آزاد شد. دادگاه انقلاب بوشهر اما در پاييز 87 اين نويسنده وبلاگ 'راه مردم' را به اتهام 'تبليغ عليه نظام و به نفع گروه ها و رسانه هاي خارجي' به پنج ماه زندان محکوم کرد.
يعقوب مهرنهاد، فعال مدني زاهداني که از ارديبهشت 86 بازداشت و در 22 بهمن همان سال از سوي دادگاهي در همين شهر به اعدام محکوم شده بود، سرانجام در روز چهاردهم مرداد ماه 87 در زندان مرکزي زاهدان اعدام شد.
مقام هاي ايران اتهام آقاي مهرنهاد را 'محاربه و فساد في الارض از طريق عضويت و همکاري با گروهک تروريستي موسوم به جندالله به سرکردگي عبدالمالک ريگي' عنوان کردند.
اما خود آقاي مهرنهاد در زماني که قصد داشت وبلاگي راه اندازي کند در معرفي خود نوشته بود: 'آمده ام تا به جمع شما وبلاگ نويسان بپيوندم. شايد بگوئيد که وبلاگ نويسي در کشور ما جرم محسوب مي گردد و ممکن است خطراتي را تحمل نمايم، اما من مي گويم که آنهائي که وبلاگ نويسي را جرم مي دانند، خودم را هم شهروند درجه دو مي پندارند و از لحاظ سياسي نيز از بسياري مناصب وموقعيت ها در کشور محروم هستم'.
بي اطلاع از درخشان
مقامات ايران مي گويند آقاي درخشان به امامان شيعه توهين کرده است.
شهناز غلامي، نويسنده وبلاگ 'آذر زن' نيز 19 آبان ماه بازداشت و 69 روز در بازداشت بود و سپس با وثيقه 200 ميليون توماني آزاد شد.
وي قبل از بازداشت نيز در سوم مهرماه به اتهام 'تبليغ عليه نظام' از سوي شعبه يک دادگاه انقلاب تبريز به شش ماه زندان محکوم شده بود.
پس از انتشار اخباري در نيمه پاييز 87 در مورد بازداشت حسين درخشان، وبلاگ نويس مقيم خارج، سخنگوي قوه قضائيه در دهم دي ماه گفت آقاي درخشان در بازداشت به سر مي برد و از جمله اتهامات وي مسايل و مواردي است که 'در رابطه با ائمه اطهار مطرح شده بود.'
با گذشت چند ماه مقامهاي قضايي حاضر به اطلاع رساني ديگري در مورد اين وبلاگ نويس نشده و خبرگزاري ايسنا گزارش داد که آقاي جمشيدي در پايان اسفندماه و در آخرين نشست مطبوعاتي سال 87 خود در مورد پرونده وي اظهار بي‌اطلاعي كرده و گفته است 'اكنون اطلاعات دقيقي در اين مورد ندارد.'
مريم حسين خواه و جلوه جواهري نيز دو فعال حقوق زنان هستند که در سال 87 به اتهام وبنگاري براي سايت هاي جنبش زنان از جمله سايت 'تغيير براي برابري' از سوي شعبه 13 دادگاه انقلاب محاکمه شدند.
تصوير مخوف
محافظه کاران ايران اينترنت را ابزار انقلاب مخملي در ايران نامبرده اند.
در سال 87 نيز همچون سالهاي گذشته بسياري از مقام هاي رسمي و غير رسمي در جمهوري اسلامي با ابراز نگراني از تهديدات اينترنت تصاوير خوف انگيزي از آن ارائه کردند.
سعيد مرتضوي دادستان تهران در بيست و دوم دي ماه از شناسايي آنچه وي'عوامل سايت هاي مروج فساد و فحشاء' ناميد، خبر داد و گفت که عوامل آن سايت ها نيز دستگير شدند. وي نام و اتهام بازداشت شدگان را اعلام نکرد.
در واپسين روزهاي سال 1387 سپاه پاسداران هم در بيانيه اي اعلام کرد 'شماري از اعضاي شبکه هاي سازمان يافته ضد ديني، ضد امنيت، فرهنگ و عفت عمومي را رهگيري و شناسايي' کرده است. مشخص نيست آيا اين گروه همان کساني هستند که سعيد مرتضوي به آنها اشاره کرده بود يا خير.
پيشتر هفته نامه صبح صادق، رسانه مطبوعاتي دفتر سياسي سپاه پاسداران، در هفته آخر آبان ماه طي مقاله مفصلي با عنوان 'امپرياليسم اينترنتي' از اينترنت به عنوان ابزار انقلاب مخملي در ايران نامبرده بود.

ارائه چنان تصويري از اينترنت، وبلاگ و وب سايت تنها به همين جا ختم نشد بلکه برخي از سازمانهاي دولتي نيز به اقدام هاي مشابهي در سال 87 دست زدند.
خبرگزاري برنا وابسته به سازمان ملي جوانان در مرداد ماه 87 با انتشار گزارشي ضمن تاکيد براين که 'ميزان سکس گردي ايراني ها در اينترنت در حال افزايش و به حد هشدار رسيده است'، 12 ميليون از 23 ميليون کاربر اينترنتي در ايران را به جستجوي سايتهاي سکسي متهم کرد.
اما عزت اله ضرغامي، رييس صدا و سيما، شايد تنها مقام حکومتي است که در پاييز 87 گفت:'اين وبلاگ ها به هر علتي كه پديد آمده باشند، يک شكل جديد فرهنگي محسوب مي شوند كه نظام بايد آن را بپذيرد و در عين حال مديريت كند.'
پنج ميليون پيشگيري
کاربران ايراني به متخصصان عبور و دور زدن فيلترينگ تبديل شده اند.
در نتيجه افزايش نگراني حکومت ايران از رشد اينترنت و دسترسي مردم به جريان آزاد اطلاعات، فيلترينگ سايتهاي اينترنتي و وبلاگها در سال 87 شدت يافت. مشاور قضائي دادستان کل کشور در 27 آبان به طور رسمي از فيلتر کردن بيش از پنج ميليون سايت خبر داد و آن را 'اقدام پيشگيرانه' توصيف کرد.
خبرگزاري رسمي ايرنا از قول عبدالصمد خرم آبادي گزارش داد که اين سايتهاي فيلتر شده 'داراي مطالب غيراخلاقي و ضداجتماعي بوده اند.'
از سوي ديگر، در آذر ماه معاون وزارت ارتباطات خبر داد که اين وزارتخانه ضمن استفاده از نرم افزارهاي هوشمند فعلي براي فيلترينگ، پروژه جديدي را براي گسترش مسدود کردن سايتها آغاز کرده است.
فيلترينگ سايت هاي خبري، تحليلي و سياسي و سايتهاي فعالان اجتماعي در کنار فيلتر گسترده وبلاگ ها اگرچه کاربران ايراني را به متخصصان عبور و دور زدن فيلترينگ بدل کرده، اما اعتراض هايي نيز برانگيخته است.
از جمله الياس نادران و پرويزسروري دو نماينده مجلس در نيمه تيرماه با فراخواني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي به مجلس از وي درباره مبناي قانوني برخورد وزارت ارشاد با سايت ها و خبرگزاري ها سئوال کردند.
رکوردهاي فيلترينگ
سايت 'تغيير براي برابري'، رسانه اينترنتي کمپين يک ميليون امضاء، تا دي ماه سال گذشته 19 بار از سوي کميته تعيين مصاديق فيلتر شد، اما اعضاي اين کمپين هربار با تغيير آدرس اينترنتي آن به فعاليت خود ادامه دادند.
سازمان گزارشگران بدون مرز در پاييز 87 اعلام کرد که جايزه ويژه سالانه خود به وبلاگ ها و وب سايتها را در آن سال به صورت مشترک به سايت تغيير براي برابري به عنوان 'رکورددار فيلتر شدن در جامعه اينترنتي فارسي زبان'، و وبلاگ همسر يک ناراضي چيني اهدا مي کند.
همچنين سايت کانون مدافعان حقوق بشر تنها يک روز پس از آغاز به کار از سوي مقامات دولتي فيلتر شد و به اين ترتيب سريعترين زمان اعمال فيلتر در سال 87 به اين سايت رسيد.
قوانين اينترنتي
سايت 'تغيير براي برابري' تا دي ماه سال گذشته 19 بار فيلتر شد.
از دي ماه سال 80 تاکنون تنها مرجع قانوني اينترنت در ايران مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي بود، اما با تصويب کليات 'لايحه جرايم اينترنتي' و تصويب کليات طرح تشديد مجازات اخلال گران در امنيت رواني جامعه در مجلس شوراي اسلامي دستکم محدوديتها براي وب نگاران و کاربران اينترنت جنبه قانوني خواهد يافت.
امين حسين رحيمي مخبر کميسيون قضائي و حقوقي مجلس شوراي اسلامي در آذر ماه گفت تشکيل کميته جديدي براي تعيين مصاديق جرايم اينترنتي به رياست دادستان کل کشور و با 11 عضو ديگر شامل وزير يا نماينده وزارتخانه‌هاي آموزش و پرورش، ارتباطات، اطلاعات، دادگستري، علوم، فرهنگ و ارشاد اسلامي و روساي سازمان هاي تبليغات اسلامي، صدا و سيماو فرمانده نيروي انتظامي و دو نفر خبره به ترتيب به انتخاب كميسيون صنايع و معادن و كميسيون قضايي مجلس از نکات مهم لايحه جرايم رايانه است.
دامنه مجازات ها جريام رايانه اي در اين لايحه از جريمه نقدي تا حبس هاي طولاني پيش بيني شده است.
اما آنچه در سال 87 اعتراض هاي بسياري را به دنبال داشت ارائه 'طرح تشديد مجازات اخلال گران امنيت رواني' از سوي اصولگرايان مجلس هشتم بود.
در اين طرح راه اندازي وبلاگ و سايتهاي 'مروج فساد و فحشا و الحاد' در رديف جرايمي چون راهزني و سرقت مسلحانه، تجاوز به عنف، تشکيل باندهاي فساد و فحشا، قاچاق انسان و شرارت و آدم‌ربايي به قصد تجاوز قرار گرفته و براي آن مجازات محاربه و افساد في الارض تعيين شده که در قانون مجازات اسلامي اعدام يا قطع دست راست و پاي چپ است.
دادستان تهران نيز در آذرماه از افتتاح دادسراي ويژه جرايم اينترنتي و پيامک تلفني با نام 'دادسراي ناحيه 31' خبر داد و تاکيد کرد که با افرادي که مخل امنيت اينترنت هستند، برخورد قانوني مي شود.
انتفاضه ديجيتال
ورود بسيج به وبلاگ نويسي از جمله خبرهاي مهمي است که نيمه دوم سال 1387 منتشر شد.
مصطفي موسيوند از فرماندهان بسيج به رسانه ها گفت که بسيج با شعار 'راه اندازي 10 هزار وبلاگ ‏براي 10 هزار پايگاه بسيج' در کشور تلاش خود براي ورود به فضاي مجازي و توليد محتواي ديني را آغاز کرده است.
اين اقدام بسيج بخشي از طرحي بزرگتر براي موازي سازي و هدايت فضاي وب فارسي است که دفتر پژوهش هاي مجلس نيز پيشتر از آن به عنوان'مصونيت سازي' نامبرده و خبر داده بود که در جلساتي با حضور نمايندگان اغلب نهادها و وزارتخانه ها کليات آن تدوين شده است.
در آبان ماه نيز طي اختتاميه نمايشگاه ملي رسانه‌هاي ديجيتال در تهران سازماني با نام 'انتفاضه ديجيتال' با هدف حمله به سايت هاي اسرائيلي اعلام موجوديت کرد.
هک وب سايت بالاترين، دستور مديرکل ارشاد کرمان براي برخورد با انتشار وبلاگي متن بخشنامه ممنوعيت روسري سفيد در ادارات، توقيف سايت'الف' به مديريت احمد توکلي پس از انتشار اسنادي در مورد جعلي بودن مدرک تحصيلي علي کردان، وزير وقت کشور و دستور رييس قوه قضائيه در رفع توقيف از اين سايت، توقيف سه روزه خبرگزاري فارس، فيلتر شدن سايت انتخاباتي هواداران محمد خاتمي از جمله خبرهاي مهم ديگر در حوزه اينترنت در يک سال گذشه بود.
در اين ميان انتشار دو فيلم جنجال بر انگيز'اقدام به تجاوز معاون فرهنگي دانشگاه زنجان به يک دختر دانشجو' و 'فيلم سخنراني افشاگرانه عباس پاليزدار' و آثار اجتماعي و سياسي آن حاکي از نفوذ چشمگير و اثرگذاري اينترنت و وب نگاري در رويدادهاي ايران 1387 است.
بي بي سي

هیچ نظری موجود نیست: