۱۳۸۸ فروردین ۱۴, جمعه

نجیب عبدالرزاق نخست وزیر جدید مالزی شد


نخست وزیری عبدالرزاق در حالی است که او همچنان یک پرونده باز در خصوص فساد مالی و دست داشتن در یک قتل روی میز قاضی دارد

در پی استعفای دیروز عبدالله احمد بداوی نخست وزیری مالزی، "نجیب عبدالرزاق" امروز جمعه سوم آوریل به عنوان جانشین وی سوگند یاد کرد.

به گزارش شبکه تلویزیونی بی بی سی، مراسم تحلیف نجیب عبدالرزاق در حضور پادشاه مالزی برگزار شد و او در این مراسم که بطور زنده و مستقیم از تلویزیون دولتی مالزی پخش شد ، به عنوان نخست وزیر جدید این کشور سوگند یاد کرد .

رزاق 55 ساله که از امروز به عنوان ششمین نخست وزیر مالزی کار خود را آغاز می کند ‌،‌ سوگند یاد کرد تا تلاش خود را به منظور انجام وظایف خود در این سمت به نحو احسن بکار گیردو از قانون اساسی کشورش دفاع کند .

وی یکی از قدیمیترین وزیران کابینه مالزی بود . پدر رزاق دومین نخست وزیر مالزی بود و نجیب رزاق در سن 23 سالگی ، پس از مرگ پدرش در سال 1967 وارد عرصه سیاست شد . وی طی دهه 1980تا دهه 1990 ، سمتهای مختلفی را در کابینه مالزی عهده دار بود و طی این مدت به عنوان وزیر دفاع در جهت نوسازی ساختار ارتش اقداماتی صورت داده است . وی در ژانویه سال 2004 ، به سمت معاون نخست وزیر منصوب شد .

نخست وزیر متهم
نخست وزیری عبدالرزاق در حالی است که او همچنان یک پرونده باز در خصوص فساد مالی و دست داشتن در یک قتل روی میز قاضی دارد و این می تواند در آینده چالشی جدی از سوی مخالفان برای او پدید آورد. با این همه عبدالرزاق همه اتهامات مطرح شده برضدش را رد کرده است.

مخالفان خواستار به تعویق افتادن نخست وزیری نجیب عبدالرزاق بودند تا اینکه وی از اتهامات مربوط به فساد و دست داشتن در یک پرونده قتل تبرئه شود اما با اصرار پادشاه این مراسم امروز برگزار و عبدالرزاق به صورت رسمی نخست وزیر مالزی شد.

بالاترین نشان برای احمد بداوی
از سوی دیگر سلطان زین العابدین پادشاه مالزی بالاترین نشان ملی این کشور را به عبدالله احمد بداوی، نخست وزیر سابق این کشور، اعطا کرد. زین العابدین صبح روز (جمعه و پس از برگزاری مراسم تحلیف نخست وزیر جدید ،لقب
تون، بالاترین نشان ملی مالزی را به بداوی اعطا کرد.

این لقب به پاس خدمات بداوی در سال‌های دوران نخست وزیری وی از 2003 تا 2009 به وی اعطا شده است. پس از انکه ائتلاف حاکم در مالزی در انتخابات سال گذشته نتایج بسیار بدی بدست اورد، فشارهای زیادی بر عبدالله احمد بداوی وارد شد تا ازسمتش استعفا کند و او سرانجام دیروز پنجشنبه از سمت نخست وزیری مالزی کنار رفت.

هیچ نظری موجود نیست: