۱۳۸۸ فروردین ۹, یکشنبه

کشف شبکه جاسوسی اینترنتی در چین


به گزارش آژانس خبری تفتان به نقل از بی بی سی به گفته محققان کانادایی، یک شبکه جاسوسی الکترونیک که عمدتا از چین فعالیت می کرده است به اطلاعات موجود در رایانه های دولتهای دیگر دست یافته است.
این محققان گفته اند که شبکه جاسوسی به اطلاعات موجود در1295 رایانه در 103 کشور مختلف دست یافته بود.
شبکه های رایانه ای وزارت امور خارجه ایران از جمله شبکه های مورد "دستبرد" قرار گرفته بوده است.
اطلاعات موجود در رایانه های دولتی هند، کره جنوبی، اندونزی، رومانی، قبرس، تایلند، تایوان، آلمان، پرتقال، فیلیپین، لتونی و پاکستان نیز "هک" شده بودند.
محققان کانادایی که تعدادی از آنها عضو دانشگاه تورنتو هستند، گفته اند که هیچ سند قطعی ندارند که نشان دهد دولت چین شبکه جاسوسی اینترنتی را هدایت می کرده است. دولت چین نیز هر گونه دخالت در سرقت اطلاعات را انکار کرده است.
گزارش محققان کانادایی که پس از یک دوره ده ماهه منتشر شده همچنین حاکی از آن است که سارقان اطلاعات دولتی با نصب نرم افزارهایی بر رایانه های دولتهای هدف خود همچنین قادر بوده اند که از طریق رایانه های هک شده، از اتاقهای محل استقرار رایانه ها استراق سمع و تصویر برداری کنند.
اما مشخص نیست که آیا شبکه سرقت اطلاعات از طریق این نرم افزار به استراق سمع و ضبط تصاویر موفق شده بود یا نه.
محققان کانادایی ابتدا به درخواست مخالفان تبتی دولت چین وارد عمل شده بودند تا ببینند آیا شبکه رایانه ای دالایی لاما، رهبر معنوی تبتی های جدایی طلب از دستبرد هکرها مصون بوده است یا نه. اما مشخص شد که اطلاعات رایانه های او نیز سرقت شده اند.

هیچ نظری موجود نیست: