۱۳۸۸ فروردین ۹, یکشنبه

حضور عمر البشیر و بان کی مون در نشست سران عرب در دوحه


به گزارش آژانس خبری تفتان به نقل از بی بی سی عمر البیشر، رئیس جمهوری سودان برای شرکت در اجلاس سران عرب وارد دوحه، پایتخت قطر شده و مورد استقبال امیر قطر قرار گرفته است.

ورود او به قطر در حالی صورت می گیرد که دادگاه بین المللی جزایی برای او به اتهام جنایت علیه بشریت و جرایم جنگی حکم جلب صادر کرده است.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در نشست سران عرب حضور پیدا خواهد کرد.

قرار است صدور حکم جلب برای آقای البشیر در این نشست مورد بررسی قرار گیرد.

یک مقام دادگاه بین المللی جزایی اوائل ماه جاری میلادی گفته بود اگر رئیس جمهوری سودان به دوحه سفر کند، این دادگاه از قطر انتظار خواهد داشت تا آقای البشیر را بازداشت کند. این در حالی است که قطر معاهده مربوط به تاسیس این دادگاه را امضا نکرده است.

عمر البشیر پیش از سفر به قطر از کشورهای مصر، اریتره و لیبی به منظور کسب حمایت های همسایگان سودان دیدار کرد.

این در حالی است که معمر قذافی، رهبر لیبی، حکم صادر شده از سوی این دادگاه برای رئیس جمهوری سودان را "گونه ای جدید از تروریسم بین المللی" توصیف کرده است.

حسنی مبارک، رئیس جمهوری مصر هم از شرکت در این نشست خودداری کرده و یک وزیر دولت این کشور را به نمایندگی خود به این اجلاس فرستاده است.

عدم شرکت حسنی مبارک، امید اتحادیه عرب برای نزدیک کردن مواضع کشورهای عربی را کم رنگ کرده است.

خبرنگار بی بی سی در قاهره می گوید غیبت رئیس جمهوری مصر در این نشست، برای اتحادیه عرب پسرفتی به حساب می آید. این اتحادیه خواهان نمایش وحدت عربی در این نشست بود.

اخیرا روابط مصر و قطر بر سر تهاجم نظامی اسرائیل علیه غزه با تنش همراه شده است.

مصر و قطر بر سر نحوه واکنش به تهاجم اسرائیل به غزه دچار اختلاف شدند. موضع قطر در این میان بیشتر به سوریه نزدیک شد و این کشور روابط خود با اسرائیل را به حالت تعلیق در آورد.

با توجه به روی کار آمدن یک دولت دست راستی در اسرائیل، این موضوع که وحدت اعراب در این نشست نشان داده شود، برای اتحادیه عرب مهم است.

هیچ نظری موجود نیست: