۱۳۸۸ فروردین ۱۱, سه‌شنبه

بخشي از كتاب آيت الله هاي ميليونر


توضيح اخبار روز: آن چه در اين گزارش آمده، محدود به ميلياردهاي نسل اول جمهوري اسلامي ايران است. اكنون سال هاست كه فرماندهان عاليرتبه ي سپاه و «حزب پادگاني»، با تصرف مقامات كليدي سياسي بخش مهمي از اقتصاد ايران را در كنترل خود گرفته و به ثروت هايي غيرقابل محاسبه دست يافته اند و ميلياردرهاي نسل دوم جمهوري اسلامي را تشكيل مي دهند. صادق محصولي كه اكنون وزارت كشور جمهوري اسلامي را در اختيار دارد، تنها يك نمونه از نسل دوم مولتي ميلياردهاي جمهوري اسلامي ايران است.


پال كلب نيكوف (Paul Klebnikov) نويسنده كتاب معروف "آيت الله هاي مليونر" است كه در ۹ جولاي ۲۰۰۴ به طرز ناجوانمردانه اي در بيرون دفتر روزنامه محل كارش در مسكو ترور و كشته شد.
اين تنها خلاصه بخش كمي از تحقيقات اوست:

در حالي كه بيش از ۹ درصد نفت دنيا و ۱۵ در صد گاز طبيعي جهان در ايران قرار دارد، ايران بايد كشوري ثروتمند باشد، اما درآمد سرانه هفت درصد كمتر از مقدار آن قبل از انقلاب مي باشد. حجم سرمايه هاي منتقل شده از ايران به دبي و مناطق امن اقتصادي در حدود سه بيليون دلار در سال است.

رفسنجاني ها
پس از انقلاب ايران يك برادر رفسنجاني صنايع مس را در دست گرفت، ديگري كنترل تلويزيون را، برادر زن وي استاندار كرمان شد و پسر عمو (يا پسردايي يا پسرخاله ، لغت كازين در انگليسي) صادرات چهارصد ميليون دلاري پسته را قبضه كرد.
پسر و خواهرزاده (يا برادرزاده؛ لغت نفيو در انگليسي) او؛ در وزارت نفت پستهاي كليدي دارند، پسر ديگر او مترو را در اختيار دارد كه تا زمان تهيه گزارش حدود هفتصد ميليون دلار براي آن هزينه شده است. اين خانواده از طريق شركت ها و بنيادهاي مختلف عمل كرده و باور بر اين است كه يكي از بزرگترين شركت هاي نفتي ايران، كارخانه ساخت اتومبيل دوو و يكي از بهترين خطوط هوايي خصوصي ايران را در دست دارند (عليرغم اينكه خود آنها منكر تصاحب اين ثروت ها هستند.)
كوچكترين پسر رفسنجاني ياسر، صاحب باغي سي هكتاري در منطقه فوق مدرن لواسان در همسايگي تهران است كه هر هكتار زمين در آن منطقه در حدود چهار ميليون دلار معامله ميشود. ياسر از كجا اين پول را آورده است؟ او يك تاجر تحصيل كرده بلژيك است و اداره كننده شركتي است كه در زمينه غذاي كودك، آب معدني و ماشين آلات صنعتي فعاليت دارد.
ساده ترين راه پولدار شدن به قول سعيد ليلاز كه اكنون با يكي از شركتهاي اتومبيل سازي همكاري مي كند در سالهاي اوليه انقلاب داشتن رابط هاي لازم به منظور گرفتن مجوز واردات و تبديل دلار صد و هفتاد و پنج تومان به هشتصد تومان بود. تخمين او گوياي زياني معادل سه تا پنج بيليون دلار در سال به اقتصاد ايران حاصل از اين نوع كلاهبرداري قانوني در آن مدت است.

عسگراولادي ها
آنها از اصل از بازاريان يهودي بودند كه چند نسل قبل مسلمان شدند. اسدالله عسگراولادي پسته، زيره، خشكبار، ميگو و خاويار صادر كرده و در مقابل شكر و لوازم خانگي وارد مي كند. بانكداران ايراني ثروت او را حدود چهارصد ميليون دلار تخمين مي زنند.
عسگر اولادي از برادر بزرگ خود حبيب الله كه در سالهاي دهه هزار و نهصد و هشتاد وزير بازرگاني و مسئول دادن مجوزهاي جالب توجه مربوط به كالاهاي خارجي بود كمك هايي دريافت نمود (او همچنين در مجموعه مربوط به "مارك ريچ" كه كالاهاي ممنوعه آمريكايي را به ايران ميرساند كار مي كرد.)

رفيق دوست
رفيق دوست راننده خميني از فرودگاه مهرآباد تا مقصد وي پس از برگشتن از پاريس بود. رفيق دوست در سال هزار و نهصد و هشتاد و نه كنترل بنياد مستضعفان را در دست گرفت كه داراي حدود چهارصد هزار نفر كارمند و سرمايه اي حدود ده بيليون دلار است.
رفيق دوست مالك بنياد نور است كه بلوكهاي آپارتمان متعدد در اختيار داشته و سودي در حدود دويست ميليون دلار از طريق واردات دارو، شكر و لوازم ساختماني بدست مي آورد. او در هنگام لزوم به مقادير مخفي پول دسترسي دارد و البته تعريف "هنگام لزوم" نامشخص است.

واعظ طبسي ها
بنياد رضوي در اختيار خانواده ي طبسي است. اين سازمان، زمين هاي شهري متعدد در سرتاسر ايران، هتل، كارخانه، مزارع و معادن سنگ مختلف را در اختيار دارد. ميزان دارائي آن تاكنون اعلام نشده است ولي كارشناسان اقتصادي مقدار پانزده بيليون دلار را تخمين ميزنند.
اين سازمان مقادير زيادي اهدايي جات از زائران مشهد چپاول مي كند. اخيرا بانكهاي سرمايه گذاري با همكاري سرمايه گذاراني از دبي و عربستان سعودي تاسيس كرده است و در تجارت هاي بزرگ خارجي نيز فعال بوده است.
عنصر محرك اين بنياد پسر آيت الله طبسي، ناصر است. او مسئول ناحيه آزاد تجاري سرخس بود . قرار بود در اين ناحيه فرودگاه و راه آهن (بين ايران و تركمنستان)، هتل، شاهراههاي متعدد و ساختمانهاي اداري تاسيس شود. اما در سال دو هزار و يك ناصر طبسي از كار بركنار و دو ماه بعد به جرم اختلاس از شركتي در دبي به نام المكاسب دستگير شد اما چهار ماه قبل ازتاريخ انتشار اين گزارش از اتهامات وارده تبرئه شد.

http://www.venusproject.com/ecs/Millionaire_Mullahs.html


هیچ نظری موجود نیست: