۱۳۸۸ فروردین ۱۱, سه‌شنبه

دو یمنی به جرم جاسوسی برای ابران به اعدام محکوم شدند

زندانیان در یمن - عکس آرشیوی

در سالهای اخیر یمن شاهد محاکمه متهمان به خرابکاری بوده است

دو شهروند یمنی به جرم جاسوسی برای ایران به اعدام محکوم شده اند.

روز سه شنبه، 31 مارس (11 فروردین)، دادگاهی در صنعا، پایتخت یمن، دو شهروند این کشور را که در ارتباط با اتهام جاسوسی به نفع ایران مجرم شناخته شده بودند به اعدام محکوم کرد اما یک متهم دیگر این پرونده را به دلیل فقدان مدرک کافی از اتهام وارده مبرا شناخت.

پس از قرائت حکم دادگاه، هر دو محکوم به اعدام خواستار ارجاع پرونده به دادگاه تجدید نظر شدند و وکیل مدافع آنان نیز گفت که از حکم دادگاه فرجام خواهد خواست.

این سه شهروند یمنی به نام های عبدالکریم لالجی، 33 ساله، هانی دین محمد، 31 ساله و اسکندر عبدو، 57 ساله، در شهر عدن، در جنوب یمن، بازداشت شده بودند و محاکمه آنان روز 11 اکتبر سال گذشته آغاز شد.

اتهام این سه تن برقراری "ارتباط های غیرقانونی" با مراکز و مراجع بیگانه بود و محاکمه آنان به طور غیر علنی برگزار شد و رسانه های همگانی اجازه حضور در جلسات دادگاه را نداشتند.

در ادعانامه دادستانی علیه این سه متهم آمده بود که آنان طی چند سال، "اطلاعات، اسناد و عکس هایی را در ارتباط با اسرار نظامی و وضعیت سیاسی، امنیتی و اقتصادی" یمن در اختیار عوامل خارجی قرار دادند و به این ترتیب، منافع ملی کشور را به مخاطره انداختند.

محل حمله به کارشناسان کره ای

شبکه القاعده مسئولیت حمله به شهروندان کره ای را برعهده گرفت

به ادعای دادستان، عبدالکریم لالجی، صاحب یک چاپخانه در عدن، و هانی دین محمد، عضو گارد ساحلی، درخلال دست کم یازده سال گزارش ها و اطلاعات دقیقی را در مورد وضعیت گارد ساحلی، شرایط نظامی یمن و همچنین جزئیات سفر علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری، به رابط خود منتقل می کردند.

در این ادعانامه آمده است که این دو نفر در سال 1997 برای کسب و تحویل اطلاعات محرمانه و حساس به استخدام یک شهروند ایرانی به نام مهدی در آمدند که برخی گزارش ها از او با عنوان یک بازرگان ایرانی و برخی دیگر به عنوان یکی از اعضای دفتر وابستگی بازرگانی سفارت ایران در صنعا نام برده اند.

فعالیت اسلامگرایان

به گفته دادستانی یمن، متهمان پرونده در ازای ارائه اطلاعات به این شخص مبالغی را دریافت می کردند اما ماموران اطلاعاتی در اواسط سال 2008 فعالیت این افراد را کشف و آنان را بازداشت کردند.

دولت یمن از جمله متحدان ایالات متحده در مبارزه بین المللی علیه تروریسم محسوب می شود و از کمک های نظامی آمریکا به خصوص در زمینه های آموزشی و پشتیبانی برخوردار می شود.

ناو شکن کول

اسلامگرایان یمن عامل حمله به ناوشکن کول شناخته شدند

این کشور همچنین شاهد درگیری بین افراد مسلح گروه های جهادی و نیروهای دولتی، و همچنین فعالیت گروه های تندرو اسلامگرا، به خصوص گروه موسوم به القاعده جزیرِة العرب بوده که مسئولیت چندین حمله علیه منافع خارجیان در یمن را برعهده گرفته است.

دو سال پیش هم بین گروهی از شیعیان مسلح و نیروهای دولتی در شمال یمن زد و خوردهایی روی داد اما مقامات ایرانی هر نوع ارتباطی با این حوادث را به شدت تکذیب کردند.

منافع و مراکز آمریکایی در یمن هدف حملاتی بوده است و از جمله در اکتبر سال 2006، ناوشکن کول، متعلق به نیروی دریایی ایالات متحده، در بندر عدن هدف حمله قرار گرفت و در حریان آن، هفده آمریکایی جان خود را از دست دادند.

در سال گذشته هم افراد مسلح به اسلحه سبک، نارنجک انداز و مواد منفجره سفارت آمریکا در صنعا را هدف قرار دادند و در این حمله، نوزده شهروند یمنی جان خود را از دست دادند.

دو هفته پیش نیز چهار شهروند کره جنوبی در حمله افراد مسلح به گروهی از جهانگردان این کشور در یمن کشته شدند و چند روز بعد، گروهی از کارشناسان کره ای که برای تحقیق در این زمینه به یمن رفته بودند، هدف حمله انتحاری قرار گرفتند اما به آنان آسیبی وارد نشد و القاعده جزیرة العرب، مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت.

تعداد قابل توجهی از کسانی که به ظن ارتباط با عملیات تروریستی توسط آمریکاییان در نقاط مختلف جهان دستگیر و در بازداشتگاه گوانتانامو زندانی شده اند شهروند یمن هستند یا تبار یمنی دارند و در حال حاضر، مذاکراتی بین دو کشور برای تعیین سرنوشت آنان در صورت آزادی از گوانتانامو جریان دارد.

bbc

هیچ نظری موجود نیست: