۱۳۸۸ فروردین ۱۰, دوشنبه

حمایت سرسخت اعراب از عمر البشیر


به گزارش آژانس خبری تفتان به نقل از خبر آنلاین بشار اسد خواهان اتحاد اعراب علیه این حکم سیاسی شد

نشست اعراب در دوحه امسال تبدیل به محلی برای انتقاد از عملکرد سازمانهای بین‌المللی و البته مناقشه لفظی میان رهبران عرب شده‌است. جنجالی‌ترین رهبر عرب حاضر در این نشست عمر البشیر رئیس‌جمهوری سودان است که چندی پیش حکم دستگیری او به اتهام دخالت در قتل‌عام ساکنان دارفور صادر شد. در شرایطی که دادگاه بین‌المللی رسیدگی به جنایات جنگی حکم بازداشت رسمی عمر البشیر را صادر کرده‌است، البشیر با حضور در دوحه قطر خواهان مقابله اعراب با این حکم شد.


البشیر خطاب به همتاهای عرب خود در این نشست گفت: از شما می‌خواهم که با انتشار بیانیه‌ای شدید اللحن این حکم را ملغی کنید.
روز چهارم ماه مارس که حکم دیوان عالی لاهه مبنی بر دستگیری البشیر صادر شد، بسیاری از رهبران کشورهای عرب ضمن تقبیح آن خواهان لغوش شدند. بشار اسد رئیس‌جمهوری سوریه که با حضور در دوحه ریاست دوره‌ای قطر را به امیر این کشور واگذار کرد خواهان مقابله کشورهای عربی با این حکم و حمایت از البشیر شد. بشار اسد در این خصوص گفت: همه با باید علیه این حکم که به سیاسی بودن آن شکی نداریم مطمئن شویم. ما رهبران کشورهای عربی در همین‌جا حمایت کامل خود از رئیس‌جمهوری سودان را اعلام می‌کنیم.


از زمان صدور این حکم عمر البشیر از چهار کشور دیدار کرده‌است. بان کی مون دبیر کل سازمان ملل نیز که در این نشست حضور داشت از عمر البشیر خواست تا مقدمات بازگشت مددکاران سیزده موسسه خیریه به دارفور را فراهم کند. البشیر در این نشست شورای امنیت سازمان ملل را به اتخاذ به شیوه‌های غیردموکراتیک متهم کرده و ادعا کرد که سازمان ملل موضعی دوگانه در قبال اعضا اتخاذ می‌کند.
البشیر در این خصوص گفت: شورای امنیت چگونه می‌تواند خواهان برقراری صلح در دارفور باشد و متهمان را مجازات کند در حالی که اعضای ارتش ایالات متحده در سرتاسر جهان از مصونیت قضایی برخوردار هستند؟
بشار اسد در ادامه سخنان خود به بحث مناقشه میان اسرائیل و فلسطین هم اشاره کرده و اعلام کرد که اگر دولت جدید اسرائیل در مسیر صلح گام بردارد، اعراب هم با او همکاری خواهند کرد.

هیچ نظری موجود نیست: