۱۳۸۸ فروردین ۱۲, چهارشنبه

کانون دفاع از اقلیت ها از"عیدى بنیادگرایان به اعراب ایرانى"مى گوید


در پى تکرار درگیریهاى مسلحانه در شعیبیه شوشتر

کانون دفاع از اقلیت ها از"عیدى بنیادگرایان به اعراب ایرانى"مى گوید

تهران – رسانه ها

کانون ایرانى دفاع از حقوق اقلیت ها با صدور بیانیه اى که روز 31/3/ 2009 منتشر شد، با اشاره به "سه روز جنگ و گریز مسلحانه در شوشتر" خاطر نشان ساخت که عرب های ایرانی "مورد تعرض واقع شدند". این کانون معتقد است "اقوام ایرانی " به اشکال مختلف مورد تعرض قرار می گیرند وبه طور مشخص محافطه کاران در ایران را متهم به اعمال "سرکوب" کرد واین کار را "تیشه به‌ریشه وحدت ملی و یکپارچگی" ایران زدن تلقی نمود .

در این بیانیه که روی برخی سایت های اینترنتی اپوزیسیون ایران منتشر شده خاطر نشان شده است "در استمرار نابرابر حقوقى ها و فشارها، اخیراً نیز سرکوبی در روستای عرب‌نشین شعیبیّه در اطراف شهرستان شوشتر انجام شده است.
کانون ایرانی دفاع از حقوق اقلیت ها تاکید دارد که " اکثر فعالان سیاسی عرب " در ایران مخالف اقدامات قهرآمیز هستند ونسبت به آنچه "خشونت‌ورزی‌های بعضی جریانات تندرو" در حاکمیت دانست،اظهار تاسف نموده ، وافزود که این اقدامات "جان به‌لب برخی کوشندگان برابر حقوقی اقوام و مردمِ تحت ستم مناطق اقلیت‌نشین می‌رساند و شماری از آنان را به سمت عملیات مسلحانه سوق می‌دهد".
کانون دفاع از حقوق اقلیت ها در بیانیه ى خویش پس از برشمردن پاره اى از مسائل از دیدگاه خویش در خصوص اوضاع آذربایجان، کردستان، بلوچستان وچند نقطه ى دیگر ایران، از قبیل "منع نامگذاریهاى ترکى در آذربایجان"، "مرگ فعالان سیاسى کُرد در زندان"، "تخریب مسجد در سیستان و بلوچستان" و "حمله به دراویش و بهائیان و سایر دگر اندیشان"، به آنچه که "درگیری های مسلحانه بین ماموران حکومت و عده ای از مخالفان آن در خوزستان" خوانده است مى پردازد.
کانون مذکور مى نویسد: "وقتی چندسال پیش راه‌پیمایی هاى مسالمت‌آمیز هموطنان عرب اهوازی با سرکوب مواجه شد، تظاهرات خشونت‌آمیز در شهرهای اهواز، خرمشهر، بندر معشور، حویزه، آبادان ، ... پدید آمد؛ وقتی بعضی از روستائیان عرب ایرانی با تصاحب زمین‌های آباء و اجدادی خود و کوچ اجباری مواجه می‌شوند و از سوی دیگر شاهد شهرک سازی و آپارتمان‌سازی با سکنی دادن عمدتاً فارسی زبانان و ایجاد زمینه برای تغییر بافت جمعیتی هستند، حاکمیت انتظار چه بازتابی توسط هم‌میهنان عرب دارد؟"

این کانون با ابراز اینکه: "اعرابی که خود و پدرانشان از دیرباز و زمان پهلوی‌ها در چارچوب تمامیت ارضی کشور با استبداد مبارزه می‌کردند و جان خود را در این‌راه گذاشته، حبس و اعدام شده‌اند" مى افزاید: " وقتی عرب‌های وطن‌دوست در این سال‌ها نیز شاهد زندانی شدن و اعدام ده‌‌ها اقلیت هویت‌طلب و محاکمه در دادگاه‌های غیر‌علنی، بدون حضور هیأت منصفه و بدون حضور وکلای مستقل و موثر هستند، فرزندان و خویشاوندان و دوستان و همشهریان آن‌ها چه احساسی می‌بایست نسبت به مدیران قضایی و اجرایی جمهوری اسلامی ایران داشته باشند؟"
کانون دفاع از حقوق اقلیت ها "ضمن محکوم دانستن تجزیه‌طلبی و نیز محکوم کردن برچسب تجزیه‌طلبی به اقوام متنوع ایرانی" در اشاره اى به روزهاى عید نوروز در اوایل فروردین ماه (دهه ى آخر مارس) رویدادهاى شعیبیه را "عیدی بنیادگرایان به اعراب ایرانی" دانسته و اظهار داشته است: "خون باید گریست براین مستیِ قدرت پرستان که هر زمان می‌بایست شاهد برخوردی جدید از سوی عوامل تندرو بود".
این کانون در پایان ابراز امیدوارى کرده است که کسانی را که "تندروهاى حکومت" نامید "از اشتباهات سی‌سال گذشته که منجر به به‌وجود آمدن فضای بیمارگونه‌ی کنونی شده است پند بگیرند".

یادآور مى شود در درگیرهای منطقه ى شعیبیه ى شوشتر در روزهاى 25 تا 28بین نیروهاى امنیتى ایران و افرادى که توسط منابع خبرى دولتى گاه "تجزیه طلب" و گاه "اشرار منطقه" خوانده شده اند، دست کم یک نفر کشته شد که منابع عرب اهوازى نام او را"محمد فالح الکعبى" اعلام کردند.
وبگاه "آینده نیوز" در گزارشى در این زمینه در تاریخ 27/3/2009 افراد مورد حمله نیروهاى دولتى را "نیروهاى تجزیه طلب" خوانده و افزوده است که آنان "در ماه هاى گذشته نیز درگیرى هاى شدیدى با نیروى انتظامى داشته اند".
گفتنى است در اواسط آوریل 2005 مناطق عرب نشین ایران شاهد تظاهرات وسیعى در اعتراض به نامه اى بود که به منابع حکومتى ایران نسبت داده شد. در آن نامه به نقل از مصوبات امنیتى آمده بود که بافت جمعیتى استان باید ظرف 10 سال با ترفندهاى مختلف از اکثریت عرب به اکثریت غیر بومى تبدیل گردد.
خوزستان 80 در صد نفت ایران (دومین کشور صادر کننده نفت جهان) را تامین مى کند. دولت جمهورى اسلامى ایران در واکنش به اعتراضات مذکور آن نامه را یک نامه ى جعلى براى تفرقه اندازى دانست و اعلام کرد که حکومت ایران هیچگونه تلاشى براى "فارسى کردن" منطقه یا مردم آن ندارد.
در پى حوادث آوریل 2005، تعدادى انفجار نیز علیه مؤسسات دولتى و نفتى صورت گرفت که موجب کشته شدن حدود 20 تن گشت. حکومت نیز تعدادى را دستگیر نمود و طى مراحلى به اعدام 30 نفر از عربهاى منطقه پرداخت. سازمانهاى حقوق بشر حکومت ایران را متهم به آن کرده اند که در بازداشت ها ومحاکمات خویش، معیارهاى بین المللى را رعایت نکرده است.

هیچ نظری موجود نیست: