۱۳۸۸ فروردین ۱۵, شنبه

ريشه هاى اسلامى اوباما دوباره مطرح شد


تعظيم اوباما در برابر ملك عبدالله موضوع بحث داغ مطبوعات غربی

واشنگتن، دبى- خبرگزاريها، العربيه نت

تعظيم باراك اوباما رئيس جمهورى امريكا در برابر ملك عبدالله پادشاه سعودى هنگام دست دادن با وى در كنفرانس گروه 20 در لندن موضوع بحث داغ مطبوعات غرب به ويژه امريكا و انگليس شده است.

مطبوعات غربى در شماره هاى روز جمعه 3-4-2009 خود راز و سبب اين تعظيم تمام عيار و غير عادى رئيس جمهور امريكا در مقابل پادشاه يك كشور عربى- اسلامى را مورد بحث و كنكاش قرار دادند.

اين عمل باراك اوباما بخصوص در زمانى سوال برانگيز شده است كه وى چنين كارى را نه در برابر ملكه ى بريتانيا انجام داد و نه در مقابل مقامات برجسته ى شرق آسيا كه چنين سنتى را در ميان خود دارند.

نوار ويدئويى اين رويداد در "يوتيوپ" توسط صدها هزار نفر مشاهده گرديد. در حالى كه از مشاهده ى اين نوار به نظر مى رسد اقدام اوباما يك تلاش بى شائبه از سوى رئيس جمهور امريكا در برابر كسى است كه مورد تقدير و احترام او مى باشد، دهها روزنامه ى اروپايى و امريكايى و غيره به تجزيه و تحليل ماجرا از زواياى مختلف پرداختند.

محافظه كاران و راست گرايان امريكا حمله ى وسيعى را در رسانه هاى خود عليه اوباما به سبب نحوه ى احترام گذارى وى به ملك عبدالله بن عبدالعزيز انجام داده اند. يكى از مخالفان اوباما در شبكه ى تلويزيون محلى داكوتاى شمالى در اين باره خطاب به اوباما گفت: "اشكالى ندارد كه احترام بگذاريم ولى نبايد به نحوى رفتار كنيم كه دون پايه تر نشان داده شويم. اگر بوش بود هرگز چنين كارى نمى كرد.

يك تحليلگر ديگر اظهار داشت كه عربها خم شدن در برابر خويش را به معناى تسليم شدن و فروتنى مى دانند لذا آنان اين حركت اوباما را به چنين مفهومى تعبير مى كنند. تحليلگر سومى ابراز عقيده مى كند كه اين كار اوباما افراط در جلب محبت عربها است. بوش هم براى جلب محبت آنان تلاش مى كرد اما كار وى از گرفتن و نگهداشتن دست پادشاه سعودى تجاوز نمى كرد.

گارى پاور كانديداى پيشين رياست جمهورى امريكا، اوباما را با اين سخن مورد حمله قرار داد كه "علاقه نشان دادن به مسلمين با اين حركت شك برانگيز است اوباما در اين راستا گفتگوى اختصاصى با شبكه ى ماهواره اى العربيه داشته است، تعدادى از مسلمانان را در سمتهايى در كاخ سفيد منصوب كرده است و حالا هم اين چنين تعظيم مى كند".

از سوى ديگر يك كارشناس امور اتيكت و پروتكل در روزنامه ى سيدنى هرالد مورنينگ از اوباما دفاع كرد و نوشت اين تعظيم نشانه ى احترام است و دال بر كهتر بودن اوباما نيست. من به كشور سعودى مسافرت كرده ام و عباى آنان را پوشيده ام و آداب و رسوم آنان را نيز انجام داده ام و با اين نگرش به اوباما به دليل اين اقدامش درود مى فرستم.

يك روزنامه نگار ديگر محافظه كاران را با اين سخن مورد حمله قرار داد كه: "اينان از كوچكترين چيزى براى حمله به اوباما استفاده مى كنند در حالى كه وى مردم بسيارى را در اروپا به سوى خود جلب كرده است زيرا برخوردى بى شائبه دارد و تلاش مى كند با همه ارتباط برقرار كند.

گفتنى است ملك عبدالله بن عبدالعزيز و باراك اوباما رئيس جمهورى امريكا در ديدار خود در لندن در جريان كنفرانس گروه 20، متشكل از 20 كشور مؤثر اقتصادى در سطح جهان، به بحث و بررسى بحران جهانى اقتصاد، و همكارى در مبارزه با تروريسم پرداختند. اوباما در اين ديدار از طرح صلح ملك عبدالله براى خاورميانه قدردانى و ازآن اعلام حمايت نمود.


هیچ نظری موجود نیست: